Filtr kabinowy to jeden z elementów układu wentylacji obecnego w każdym aucie. Odpowiada za jakość powietrza wewnątrz samochodu, dlatego dla prawidłowego działania wymaga regularnego serwisu i wymiany. Ponieważ filtry kabinowe zaczęto montować w pojazdach stosunkowo niedawno, wielu kierowców często nie zdaje sobie sprawy z ich istnienia. W dzisiejszym artykule poznasz kilka ciekawych informacji na temat filtrów kabinowych.
Jakie funkcje pełni filtr kabinowy?
Głównym zadaniem filtra kabinowego montowanego w pojazdach jest bieżące oczyszczanie powietrza wewnątrz auta poprzez zatrzymywanie wszelkiego rodzaju brudu (kurzu, pyłków, zanieczyszczeń komunikacyjnych) dostającego się do kabiny z zewnątrz. Filtr przeciwdziała również powstawaniu wilgoci w środku samochodu. Eliminuje też nieprzyjemne zapachy wydobywające się z układu wentylacji. Inną funkcją tego elementu jest blokowanie rozwoju grzybów, pleśni oraz pozostałych drobnoustrojów, których działanie ma negatywny wpływ na drogi oddechowe, koncentrację, samopoczucie i ogólny komfort jazdy.
Podstawowe rodzaje filtrów kabinowych
Wśród dostępnych na rynku filtrów kabinowych najpopularniejsze są trzy główne rodzaje:
- standardowe filtry kabinowe – najpowszechniejszy typ filtrów montowany w większości pojazdów. Filtry te wykonane są z jednej lub kilku przylegających do siebie warstw celulozy. Ich zaletą jest atrakcyjna cena, natomiast wadą to, że przy większej wilgotności mają problem z zatrzymywaniem zanieczyszczeń takich jak bakterie czy drobinki związków chemicznych. Filtry papierowe nie są również w stanie optymalnie ochronić wnętrza przed nieprzyjemnymi zapachami;
- filtry kabinowe z węglem aktywnym – dużo bardziej zaawansowane technologicznie rozwiązanie, pozwalające pozbyć się z wnętrza nie tylko standardowych zanieczyszczeń, ale także przykrych zapachów. Wzmocniona budowa filtrów węglowych sprawia, że skutecznie radzą sobie z bakteriami oraz najmniejszymi, szkodliwymi cząsteczkami brudu. Za lepszą jakością idzie jednak wyższa cena. Filtry te są droższe od standardowych modeli papierowych;
- filtry kabinowe z warstwą polifenolową – to najnowsze rozwiązanie w zakresie filtrów kabinowych. Poza warstwą z aktywnego węgla filtry te zostały wyposażone w dodatkową osłonę w postaci aktywnych polifenoli, które przeciwdziałają rozwojowi bakterii, grzybów, wirusów oraz alergenów. W związku z tym filtry te polecane są przede wszystkim alergikom i kierowcom wrażliwym na unoszące się w powietrzu drobnoustroje.
Jak często należy wymieniać filtr kabinowy?
Filtr kabinowy to element eksploatacyjny, który wymaga regularnych przeglądów i okresowych wymian. Najczęstsze objawy wskazujące na utratę wydajności filtra to parujące szyby, nieprzyjemny zapach wydobywający się z otworów wentylacyjnych oraz osłabienie działania nawiewu. Jeśli zauważysz któryś z tych objawów w swoim samochodzie, jak najszybciej powinieneś udać się do warszawskiego serwisu samochodów amerykańskich Edmark Auto, którego pracownicy zajmą się wymianą filtra w Twoim pojeździe. W przypadku normalnej eksploatacji filtr kabinowy powinno wymieniać się przynajmniej raz w roku. Jest to niezwykle istotne dla prawidłowego działania układu wentylacji oraz ogólnego komfortu jazdy, szczególnie dla alergików, astmatyków oraz podróżujących w aucie małych dzieci.