Od momentu powstania w 1948 roku organizacja wyścigowa NASCAR doczekała się wielu legendarnych kierowców. Jednym z nich jest z pewnością Elzie Wylie Baker Jr., znany lepiej jako Buddy Baker, który w latach 70. i 80. był jednym z najszybszych kierowców w stawce. Przyjrzyjmy się bliżej jego sylwetce.
Jaki ojciec, taki syn
Buddy Baker właściwie od urodzenia był skazany na zostanie kierowcą NASCAR. Pasję do szybkich amerykańskich samochodów zaszczepił w nim ojciec Buck, który w latach 50. dwa razy z rzędu został mistrzem NASCAR Cup Series, najbardziej prestiżowej serii NASCAR, stając się jednym z młodzieńczych idoli swojego syna. Buddy zaczął się ścigać w 1958 roku w wieku 17 lat, a już rok później rozpoczął swoją karierę w NASCAR. Na pierwsze zwycięstwo musiał jednak trochę poczekać – pierwszy wyścig wygrał w 1967 roku, tryumfując w National 500.
Rekord średniej prędkości w Daytona 500
Największą sławę przyniosły Bakerowi jego rekordy prędkości. Testując swojego niebieskiego Dodge’a Daytona na torze w Talladega w Alabamie w 1970 roku, został pierwszym kierowcą, który osiągnął prędkość ponad 200 mph (320 km/h) na zamkniętym torze. Szybko stał się jednym z najlepszych kierowców na superspeedwayach – torach o długości powyżej 1 mili (1,6 kilometra) – zwyciężając w czterech wyścigach w Talladega oraz dwóch w Daytona Beach.
Baker jest jednym z zaledwie dziewięciu kierowców (a zarazem jedynym, który nigdy nie zdobył mistrzostwa), któremu udało się osiągnąć Career Grand Slam, czyli wygrać cztery najbardziej prestiżowe wyścigi NASCAR: Daytona 500, Aaron’s 499, Coca-Cola 600 oraz Southern 500. Podczas wyścigu Daytona 500 w 1980 roku ustanowił swój najbardziej znany rekord – uzyskana przez niego średnia prędkość wynosząca aż 177,602 mph (285,809 km/h) jest najwyższą aż do dziś. Ponadto Baker prowadził w 1099 okrążeniach na torze w Talladega, co również jest niepobitym wynikiem.
Buddy Baker startował w NASCAR do 1992 roku, kończąc karierę z 19 zwycięstwami na koncie. Nie mogąc oderwać się od NASCAR, został analitykiem wyścigowym. W lipcu 2015 roku ogłosił, że ze względu na raka płuc przechodzi na emeryturę. Zmarł 10 sierpnia tego samego roku, w wieku 74 lat, w swoim domu w Lake Norman of Catawba w Karolinie Północnej. Podczas sierpniowego weekendu wyścigowego na Michigan International Speedway wszyscy kierowcy NASCAR umieścili na swoich samochodach specjalne naklejki, aby uczcić jego cześć.
Nie da się ukryć, że raczej trudno będzie Ci powtórzyć sukcesy Buddy’ego Bakera… ale nie znaczy to, że nie możesz spróbować swoich sił za kierownicą szybkiego amerykańskiego auta! Odwiedź salon aut amerykańskich Edmark Auto w Warszawie, przy ul. Grochowskiej 168A. Czekają w nim na Ciebie między innymi samochody marki Dodge, w tym najnowszy Challenger, Charger i Durango.