Samochody marki Jeep są jednymi z najłatwiej najlepiej rozpoznawalnych, gdy widujemy na ulicach i drogach. Myśląc o dowolnym Jeepie, mamy przed oczami wysoko zawieszone auto z charakterystycznym grillem, zazwyczaj w wojskowo-zielonym kolorze. Dlaczego auto budzi w nas militarne skojarzenia i skąd w zasadzie wzięła się nazwa marki?
Wojskowe korzenie
Zanim Jeep oficjalnie stał się marką w 1950 roku, słowem tym określano potocznie wojskowe amerykańskie samochody terenowe produkowane od 1941 roku przez firmę Willys-Overland Motors. W języku angielskim słowo „jeep” tak naprawdę nic jeszcze wtedy nie oznaczało. Powstało więc kilka teorii, dlaczego żołnierze podczas II wojny światowej w ten sposób nazywali słynną terenówkę. Jedna z teorii głosi, że Jeep został nazwany w ten sposób na cześć postaci z kreskówki Popeye – Eugeniusza Dżipa. Eugeniusz był bardzo sprawny, potrafił wykonać każde zadanie i zawsze można było na nim polegać – podobnie jak na wojskowym aucie, które szybko zyskało sympatię wojskowych. Eugeniusz miał też swoje ulubione powiedzonko: „Jeep! Jeep!”, które łatwo zapadało w pamięć.
Inna teoria głosi, że Jeep brzmi podobnie jak wymówione po angielsku GP, czyli model podobnego auta marki Ford, lub też skrót od „general purpose” oznaczające „samochód ogólnego przeznaczenia”. Kolejna teoria mówi o tym, że była to robocza nazwa nadawana przez mechaników wojskowych każdemu nowemu pojazdowi otrzymywanemu do testów w latach 30. XX wieku. Jest to bardzo prawdopodobne, gdyż podobnie nazywali testowane pojazdy żołnierze podczas I wojny światowej (co ciekawe, „jeepem” określano też wtedy niedoświadczonych rekrutów).
Słowo „jeep” stało się synonimem mocy i niezawodności tak bardzo, że używano go w 1941 roku do potocznego określenia samolotu szkoleniowego Curtiss AT-9 (znanego jako Curtiss Jeep), w 1942 roku pojazdu NTX (holownika lotniczego i ciągnika do bomb), a nawet niewielkich lotniskowców. Co ciekawe, w 1951 roku japońska, wtedy jeszcze raczkująca wytwórnia, skonstruowała pojazd Toyota Jeep, który jednak po interwencji Willysa Japończycy musieli nazwać inaczej. Przez to zdarzenie powstała do dziś znana nam nazwa modelu ze wschodu — Land Cruiser.
Nie każda terenówka to Jeep!
Określenie „Jeep” tak silnie kojarzy się obecnie z autami terenowymi, że Jeepem często określają terenowe modele innych marek osoby, które niespecjalnie interesują się motoryzacją, podobnie jak o dowolnych sportowych butach potocznie mówi się „adidasy”. Można śmiało powiedzieć, że słowo Jeep stało się marką samą w sobie, będąc jednym z najlepiej rozpoznawalnych znaków handlowych. Nawet gdy zajrzymy dziś do słownika, znajdziemy w nim słowo „jeep”. Oznacza ono „krzepki pojazd terenowy”.
I chociaż marka Jeep dawno przeszła do cywila, najnowsze modele są luksusowe i dostępne w całej gamie kolorów, to myśląc „Jeep”, do dziś mamy przed oczami zgniłozielonego, wojskowego twardziela, kojarzącego się bardziej z wyprawą w teren, niż miejskim samochodem „na zakupy”. Jedno jest pewne: marka odegrała główną rolę w zdefiniowaniu aut typu segmentu SUV. Dziś mało jest marek, które nie miałyby w swojej ofercie modeli z segmentu SUV i dlatego miłośnicy Jeepa aby podkreślić wyjątkowość marki wymyślili hasło „ MY JEEP IS NOT A SUV, YOUR SUV IS NOT A JEEP”, czyli „MÓJ JEEP NIE JEST SUV-em, a TWÓJ SUV NIE JEST JEEPEM”.