Napęd 4×4 to taki rodzaj napędu, który rozdziela siłę napędową na cztery koła. Jest to napęd na obie osie pojazdu. Samochody z takim rodzajem napędu sprawdzają się w trudnych warunkach atmosferycznych (np. zimą), ale nie jest to ich jedyna zaleta. Warto wiedzieć, że taki sposób przeniesienia napędu zwiększa bezpieczeństwo podróżujących pojazdem pasażerów.
W Polsce zdecydowana większość aut jeżdżących po drogach to samochody z napędem na przednie koła. Są dzięki temu lżejsze i tańsze w produkcji, a co za tym idzie i w sprzedaży. Inaczej sprawa ma się w USA. Spora część amerykańskich samochodów wyposażona jest w napęd 4×4. Obserwujemy jednak ostatnio rosnące zainteresowanie napędem na cztery koła także w naszym kraju. Czym jest to spowodowane? Jakie są zalety napędu 4×4?
Podstawowe zalety napędu 4×4:
• Łatwiejsze ruszanie z miejsca
• Większa stabilność pojazdu
• Lepsza przyczepność na śliskich nawierzchniach
• Bardziej przewidywalne prowadzenie nawet na suchych nawierzchniach – dzięki temu można o wiele bezpieczniej i pewniej jechać nawet po bardzo krętych drogach.
• Lepsza przyczepność na różnych rodzajach nawierzchni: wilgotna ziemia, żwir, piasek, błoto czy mokre jesienne liście.
• Rewelacyjne efekty dynamicznego ruszania samochodem – minimalne ryzyko zerwania przyczepności.
• Sprawniejsze i płynniejsze nabieranie prędkości
• Mniejsze zużycie opon
• Większa stabilność podczas nagłych i gwałtownych manewrów
Czy tylko w samochodach terenowych?
Takie przekonanie było powszechne do lat 80’. Napęd 4×4 kojarzył się tylko z terenówkami, które musiały pokonywać nierówności i przeszkody terenowe. Zmieniono postrzeganie napędu 4×4, gdy wyposażone w niego samochody rajdowe zaczęły bezlitośnie deklasować konkurencję. W dzisiejszych czasach nikogo nie dziwi taki rodzaj napędu nawet w samochodach typowo rodzinnych.
Obecnie można wybrać model ze stałym napędem na cztery koła (dla osób, które jeżdżą głównie po górach czy lasach), z dołączanym automatycznie napędem drugiej osi (kiedy jeździmy najczęściej po asfaltowych nawierzchniach, a zależy nam jedynie na bezproblemowej jeździe zimą po górach) lub z aktywnym napędem na dwie osie (dla osób szukających mocniejszych wrażeń z jazdy).