Historia silników HEMI w samochodach Dodge i Jeep - Edmark Auto
Jedyny autoryzowany dealer i serwis w Polsce Centralnej
Autorzy treści: Zespół Edmark

Autorzy treści: Zespół Edmark

Jedyny autoryzowany dealer i serwis w Polsce Centralnej

Historia silników HEMI w samochodach Dodge i Jeep

Przemysł samochodowy w każdym rejonie świata rozwijał się nieco inaczej. W Stanach Zjednoczonych zawsze ceniono auta wyposażone w silniki o dużych pojemnościach i sporej mocy. Trudno się temu dziwić biorąc pod uwagę rozmiary produkowanych w tym kraju aut oraz odległości, jakie pokonują tam kierowcy. Amerykańskie zamiłowanie do mocnych jednostek napędowych o wspaniałym brzmieniu najlepiej chyba widać na przykładzie silników HEMI. Ciężko znaleźć inny element powiązany z motoryzacją, który w takim stopniu uosabiałby ducha amerykańskiego podejścia do samochodów. Przyjrzyjmy się bliżej tym legendarnym silnikom.

Co wyróżnia silniki HEMI?

Silniki HEMI to ośmiocylindrowe jednostki w układzie V. Oznacza to, że ich cylindry są ułożone względem siebie pod kątem 90°. Tym, co wyróżnia jednostki HEMI spośród innych V8, jest półsferyczna górna część komory spalania. W zamyśle konstruktorów miała ona pozwalać na bardziej optymalne spalanie mieszanki, co dodatkowo jest wspomagane poprzez umieszczenie 2 świec zapłonowych w każdym cylindrze.. V8-mkę cechuje bardzo wysoka kultura pracy, co przekłada się na ciszę w kabinie, co z kolei bardzo zwiększa komfort podróżowania autem. Moc i moment generowane są z pojemności silnika, i dostępne są już w niskim zakresie obrotów. Cechuje je legendarna wręcz długowieczność i bardzo długie bezawaryjne przebiegi.

Skąd silniki HEMI w autach Dodge i Jeep?

Silniki HEMI trafiły do motoryzacji z przemysłu zbrojeniowego. Tego typu konstrukcje z półsferycznymi komorami spalania opracowano podczas II wojny światowej w Chryslerze z myślą o użyciu ich w myśliwcach. Miało to podnieść osiągi maszyn, które i tak osiągały już prędkości około 700 km/h. Rozwój silników odrzutowych sprawił, że plany te zarzucono. Silniki HEMI zainteresowały jednak inżynierów z działu samochodowego koncernu.

Pierwsze HEMI przeznaczone do auta powstało jeszcze w 1948 roku. Wersja, która trafiła do produkcji, była wówczas nazywana FirePower i nosiła oznaczenie 331 (to pojemność wyrażona w calach). Silniki FirePower trafiły również do aut innych marek należących wówczas do koncernu Chryslera, w tym do Dodge’a i modeli New Yorker oraz Imperial.

Kolejną odsłoną silników były serie motorów oferowane już pod nazwą HEMI od 1964 roku. Pierwszą i najbardziej znaną jednostką HEMI V8 został silnik 426. Trafił on do kultowych modeli muscle cars – legendarnego Dodge’a Chargera, a także Dodge’a Challengera.

Na kolejne pojawienie się silników HEMI trzeba było czekać aż do 2003 roku, kiedy nowy silnik 345 (HEMI 5.7) zamontowano w Dodge’u Ram’ie. Kolejne wersje tej jednostki zaczęto stosować również w najnowszych odsłonach Chryslera 300, Dodge’a Chargera i Challengera, jak również w autach marki Jeep, w modelu Grand Cherokee. Wkrótce pojawiły się także  nowe wersja silników HEMI – 6.1, 6.2 czy 6.4, przeznaczone do najbardziej wyczynowych wersji oznaczonych jako SRT. Największa moc jaką uzyskano z „Hemika”6.2, to aż 1000KM. Wprawdzie ten „potwór” nie jest dostępny w Europie ale pokazuje jaki potencjał drzemie w tym silniku.

Udostępnij!

Facebook
Twitter
LinkedIn
W temacie!

Powiązane wpisy

15-17 MARCA 2024 – Jeep Academy

Jeep®  Academy zapewnia praktyczne szkolenie z jazdy w terenie dla każdego właściciela Jeep-a 4×4. Doświadczeni instruktorzy Jeepa w oparciu o oryginalną metodologię Jeep Engineering Trail Rated

Cenimy państwa prywatność
Ustawienia ciastek
Do poprawnego działania naszej strony niezbędne są niektóre pliki cookies. Zachęcamy również do wyrażenia zgody na użycie plików cookie narzędzi analitycznych. Dzięki nim możemy nieustannie ulepszać stronę. Więcej informacji znajdą państwo w Polityce Prywatności. Polityka prywatności.
Dostosuj Tylko wymagane Akceptuj wszystkie
Ustawienia ciastek
Dostosuj ustawienia
„Niezbędne” pliki cookie są wymagane dla działania strony. Zgoda na pozostałe kategorie, pomoże nam ulepszać działanie serwisu. Firmy trzecie, np.: Google, również zapisują pliki cookie. Więcej informacji: użycie danych oraz prywatność. Pliki cookie Google dla zalogowanych użytkowników.
Niezbędne pliki cookies są konieczne do prawidłowego działania witryny.
Używamy plików cookie Google Analytics. Te pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce tylko za państwa uprzednią zgodą.
Reklamowe pliki cookies służą m.in. do analizowania efektywności działań reklamowych i śledzenia konwersji.
Umożliwia wysyłanie do Google danych użytkownika związanych z reklamami

Brak plików cookies.

Umożliwia wyświetlanie reklam spersonalizowanych

Brak plików cookies.

Zapisz ustawienia Akceptuj wszystkie
Ustawienia ciastek