Kolejna nowość od Jeepa – Grand Cherokee L MY2021

Jeep nie ma zamiaru zwalniać także w nowym roku. Przed nami nowa propozycja dla miłośników aut spod znaku Jeepa – Grand Cherokee L 2021, kolejny rozdział niemal 30 lat innowacji na rynku SUV-ów. Samochód ten daje niezwykłe możliwości jazdy w terenie w pięknym stylu. Innowacyjne materiały, nowoczesne systemy bezpieczeństwa i wielokrotnie nagradzane system 4×4 to tylko kilka z zalet tego auta.

Jeszcze lepsze możliwości jazdy w terenie

Jeep Grand Cherokee L zapewnia ulepszone możliwości jazdy w terenie. Jest to możliwe dzięki trzem systemom napędu 4×4 Quadra-Trac I, Quadra-Trac II i Quadra-Drive II z tylnym elektronicznym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu (eLSD). Każdy z nich wyposażony jest w aktywną skrzynkę rozdzielczą, której zadaniem jest przenoszenie momentu obrotowego na koła o największej przyczepności.

Quadra-Trac I to system jednostopniowy, wykorzystujący dane wejściowe z kilku czujników w samochodzie, co pozwala na regulowanie rozdziału momentu obrotowego z odpowiednim wyprzedzeniem i późniejsze wprowadzenie poprawek w przypadku pojawienia się poślizgu opony.

Quadra-Trac II wyposażona w redukcję biegów niskiego zasięgu to skrzynia dwustopniowa, również opierająca swoje działanie o system czujników w aucie, co pozwala na reaktywne wprowadzenie poprawek. Quadra-Drive II natomiast natychmiast rozpoznaje poślizg i przekazuje nawet 100% dostępnego momentu obrotowego na oś o największej przyczepności. Dla poprawy trakcji przy pokonywaniu wzniesień czy nierównego terenu lub słabych pod względem trakcyjnych powierzchni zastosowano tryb Low 4WD. Ten bieg zwielokrotnia moment obrotowy silnika 2,72 razy i blokuje sprzęgło, co zapewnia maksymalną przyczepność w najtrudniejszych warunkach.

System zarządzania trakcją Selec-Terrain

System Selec-Terrain pozwala na zarządzanie trakcją przez kierowcę. Dzięki temu może on wybrać najkorzystniejsze ustawienia napędu dostosowane do jazdy niezależnie od podłoża – asfaltu, żwiru, śniegu. Selec-Terrain może koordynować do 6 funkcji układu przeniesienia napędu, podziału momentu obrotowego 4×4, układu hamulcowego oraz nastawów zawieszenia. Ma on pięć różnych trybów jazdy, optymalizujących prowadzenie w niemal każdych warunkach.

Pneumatyczne zawieszenie Quadra-Lift

W konstrukcji najnowszego Grand Cherokee L MY2021 zastosowano pneumatyczne zawieszenie Quadra-Lift. Wyposażone w elektroniczny układ adaptacyjnego tłumienia zapewnia niespotykany w swojej klasie prześwit i głębokość brodzenia. Jest to możliwe dzięki automatycznemu dostosowywaniu przez system regulacji amortyzatorów zależnie od warunków drogowych, a to wpływa na wygodę, stabilność i kontrolę auta podczas jazdy. Zawieszenie może być także sterowane bezpośrednio z konsoli centralnej, do wyboru jest pięć nastawów wysokości.

Niedościgniony design

Nadwozie najnowszego SUV-a z rodziny Jeepa to kontynuacja prawie 30-letniej tradycji przełomowego designu i stylu. Jako inspiracja posłużył klasyczny wygląd pierwszego Jeepa Wagoneera, który był pierwszym pełnowymiarowym SUV-em Premium. Wydłużony przód nadaje nawet zaparkowanemu autu wrażenie ruchu, pochylona i lekko ścięta osłona chłodnicy wydaje się wydłużać maskę, a obniżony dach poprawia aerodynamikę bez ograniczenia w przestrzeni ładunkowej i funkcjonalności samochodu. Modele Overland i Summit mają dwuczęściowy, panoramiczny dach CommandView z osłoną przeciwsłoneczną (dostępną w wersji Limited). Model Laredo ma z kolei jednoczęściowy dach panoramiczny.

Także wnętrze Grand Cherokee L zdaje się na nowo definiować pojęcie premium. Jego elegancja i nwooczesność wnętrze doskonale współgra z nadwoziem. Naturalne drewno, metalowe wykończenia i skóra to wizualna gratka dla każdego miłośnika motoryzacji. Konsola centralna została przeprojektowana w stosunku do poprzednich i wydaje się bardziej ergonomiczna. Wyróżnia się 10,1-calowy wyświetlacz systemu Uconect 5 oraz 10,25-calowy bezramkowy ekran cyfrowego zestawu wskaźników, w którym dostępne jest ponad dwadzieścia różnych menu. Znajdują się tu technologie wspomagające kierowcę, w tym:

  • adaptacyjny tempomat,
  • asystent jazdy po autostradzie,
  • asystent jazdy nocnej – system noktowizyjny,
  • system wykrywania senności kierowcy,
  • system rozpoznawania znaków drogowych i odczytywania ograniczenia prędkości (jeśli dostępny).

Do sterowania tym całym asortymentem cyfrowych opcji służy nowoczesna, wielofunkcyjna kierownica wyposażona w łopatki do zmiany biegów.

Pełna wygodna kierowcy i pasażerów

W Grand Cherokee L 2021 nie zapomniano o wygodzie kierowcy i pasażerów. Nowe siedzenie wyróżniają się w modelach Overland i Summit regulacją długości siedziska foteli przedniego rzędu. Pierwszy rząd foteli wyposażony jest w elektryczną regulację w 16 pozycjach oraz pamięć ustawień, a także podparciem odcinka lędźwiowego, dostępne w wersji Summit w standardzie, w wersji Overland – jako opcja. Fotel z opcją masażu mający pięć profili ustawień, podgrzewane fotele w dwóch pierwszych rzędach oraz wentylowane fotele w pierwszym lub pierwszym i drugim rzędzie dostępne są zależnie od wersji jako opcja lub standard. Oczywiście nie zapomniano o licznych przestrzeniach służących przechowywaniu różnych drobnych przedmiotów: uchwytach na kubki, kieszeniach bocznych i schowkach.

Nowy pakiet premium

Nowy Jeep Grand Cherokee L to także nowy pakiet premium. Mowa o Summit Reserve, który określa nowe standardy luksusu w segmencie SUV-ów. Na przyszłych właścicieli tej wersji czekają:

  • ręcznie szyta, pikowana skóra Palermo Premium,
  • wentylowane fotele w pierwszym i w drugim rzędzie,
  • fotele z pamięcią ustawień i masażem,
  • nowa kolorystyka wnętrza Tupelo,
  • oryginalne woskowane drewno orzechowe z otwartymi porami,
  • wysokiej jakości zamszowa tkanina na słupkach A i podsufitce.

System audio dla miłośników czystych dźwięków

Jako opcja wersjach Overland i Summit oraz jako standard w wersji Summit Reserve, po raz pierwszy w Jeepie Grand Cherokee L rocznik 2021 dostępny jest system dźwiękowy McIntosh. To nowoczesny system wyposażony w 17-kanałowy wzmacniacz o maksymalnej mocy 950 W oraz 19 głośników i 10-calowy subwoofer. Wspólna praca specjalistów Jeepa i McIntosh zaowocowała efektem na miarę sprzętu wysokiej jakości przeznaczonego zazwyczaj do montażu w domach.

Pełne bezpieczeństwo na drodze

Na systemy bezpieczeństwa wykorzystywane przez Jeep Grand Cherokee L 2021 składają się:

  • Active Driving Assist – pozwalający na zautomatyzowaną jazdę z rękami na kierownicy, wykorzystujący system kontroli toru i tempomat adaptacyjny, korzystający przy tym z danych z czujników i kamer dla optymalnego wytaczania ścieżki jazdy.
  • Hands-free Active Driving Assist – umożliwiający bezpieczną jazdę bez trzymania rąk na kierownicy. Zapewnia on utrzymanie wycentrowanego toru jazdy na odpowiednich pasach.
  • Night Vision Camera – system ten wykorzystuje technologię termograficzną do zwiększania zasięgu reflektorów. Czujniki rejestrują promienie ciepła emitowane przez ciała pieszych czy zwierząt, co pozwala na poinformowanie kierowcy o ich położeniu względem samochodu.
  • Intersection Collision Assist – rolą systemu jest ostrzeganie kierowcy o autach zbliżających się z prawej i z lewej strony na skrzyżowaniach. Czujniki radarowe i kamera wchodzące w skład systemu określają ryzyko wystąpienia kolizji i informują o tym sygnałami wizualnymi i dźwiękowymi. W przypadku braku reakcji po stronie kierowcy system automatycznie włącza hamulce.
  • Drowsy Driver Detection – zadaniem systemu jest kontrola ruchu pojazdu i reagowanie w przypadku wykrycia zachowania kierowcy wskazującego na senność. W przypadku odkrycia nieprawidłowości nadawane są ostrzegawcze sygnały dźwiękowe i wizualny.
  • Digital Rearview Camera – dostępne jako opcja w modelach Limited i wyższych kamera i ekran zastępujące zwykłe lusterko cofania.
  • Traffic Sign Recognition – system wyposażony w zwróconą w kierunku jazdy kamerę mającą na celu wykrywanie znaków drogowych.
  • Surround View Camera – dostępny w wersjach Limited, Overland i jako standard w Summit system zapewniający 360-stopniowy widok na pojazd oraz jego otoczenie, wyświetlany na 10,1-calowym wyświetlaczu.
  • ParkSense – system wspomagający parkowanie.

Co więcej, każdy model Grand Cherokee L niezależnie od wersji wyposażony jest w systemy:

  • ostrzegania o ryzyku kolizji z funkcją automatycznego hamowania oraz wykrywaniem pieszych/ rowerzystów,
  • wykrywania obiektów na drodze cofania,
  • adaptacyjny tempomat z funkcją Stop and Go,
  • asystenta toru jazdy,
  • asystenta pasa ruchu z system kontroli toru jazdy,
  • aktywnego wspomagania hamowania awaryjnego,
  • monitorowania martwego pola,
  • ParkView – kamera cofania,
  • wspomagania parkowania tyłem ParkSense z funkcją zatrzymania,
  • elektrycznego hamulca postojowego,
  • monitorowania ciśnienia w oponach.

Potężne silniki na każdą drogę

Dla Jeepa Grand Cherokee 2021 są dostępne 2 opcje montowanych silników. W standardzie montowana jest jednostka Pentastar V-6 3,6 l, która została wykonana w całości z równie wytrzymałego co lekkiego aluminium. Generuje moc 290 KM i 35,5 kg/m momentu obrotowego. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii zapewnia w pełni płynną i niezawodną pracę, co zostało docenione przez ekspertów – silnik Pentastar V-6 jest siedmiokrotnym zdobywcą tytułu „Wards 10 Best Engines and Propulsion Systems”. Za osiąganie optymalnej mocy silnika oraz optymalnego spalania paliwa, dopasowanych do wybranego trybu i warunków na drodze, odpowiadają dwa wałki rozrządu, które umieszczone są w górnej części głowicy cylindrów. Znajdują się tam również zawory: ssący i wylotowy o dwustopniowej regulacji wzniosu połączony z systemem zmiennych faz rozrządu. W trosce o oszczędność paliwa zastosowano w standardzie technologię start-stop (ESS), który to system został specjalnie dostosowany i zmodernizowany dla nowego modelu Grand Cherokee. Co więcej, obok ESS, auto wyposażone jest w układ zmiennych faz rozrządu (VVT) z dwoma niezależnymi zestawami krzywek, które sterują zaworami. Zapewnia on większą oszczędność paliwa przy szerokim zakresie momentu obrotowego silnika, przy czym prawie 90% momentu obrotowego silnika jest dostępne w przedziale od 640 do 1800 obr./min, co jest szczególnie istotne podczas holowania.

Drugi silnik to propozycja dla kierowców potrzebujących większej mocy, która pozwala nie tylko na sprostanie jeszcze bardziej wymagającej pracy, jak i zapewnia doskonałą jazdę w każdej trasie. To wielokrotnie nagradzany silnik V-8 o pojemności 5,7 l. To oznacza moc rzędu 357 KM i 53,9 kg/m momentu obrotowego. Wbrew pozorom nie jest to ekstremalnie paliwożerna jednostka. Dzięki technologiom VVT i Fuel Saver jest niezwykle wydajna i oszczędna. Komputer dzięki Fuel Saver odcina dopływ paliwa oraz iskrę, a także dezaktywuje 4 z 8 cylindrów w przypadku, gdy nie jest potrzebna pełna moc silnika, dzięki czemu zmniejsza się emisja spalin oraz zużycie paliwa.

Dynamika i wytrzymałość dzięki nowej konstrukcji Grand Cherokee L

Grand Cherokee 2021 to także przełom w kategorii konstrukcji i wykorzystania wytrzymałych i lekkich materiałów. Dzięki zmniejszeniu wagi pokrywy silnika i tylnej klapy poprzez zastosowanie aluminium zmniejszono wagę auta, a co za tym idzie zużycie paliwa. Wpływ na to ma także montaż osi bezpośrednio do silnika wraz z ramą pomocniczą przy pomocy aluminiowych mocowań i przekładni kierowniczej. Magnezowa belka poprzeczna i aluminiowe wieże amortyzatorów to kolejne zmodernizowane elementy. Wykorzystanie nowoczesnej stali trzeciej generacji w konstrukcji nadwozia auta umożliwiło tłoczenie na zimno elementów o doskonałej wytrzymałości, co do tej pory nie było możliwe.

Szeroka gama części i akcesoriów Mopar

Mopar, producent wysokiej klasy części i akcesoriów, przygotował specjalną ofertę przeznaczoną dla nowego Grand Cherokee L 2021. To ponad 75 elementów zaprojektowanych fabrycznie specjalnie dla tego modelu Jeepa. Obejmują one akcesoria stworzone z myślą o aktywnym stylu życia, w tym:

  • zintegrowane podesty boczne,
  • uniwersalne dywaniki podłogowe do trzech rzędów oraz maty cargo,
  • nowy system rozrywki dla tylnych siedzeń,
  • plastikowe chlapacze,
  • folię zabezpieczającą,
  • belki poprzeczne bagażnika dachowego,
  • osłony boczne,
  • 21-calowe koła Mopar.

Tak jak w przypadku akcesoriów do innych aut FCA, produkty Mopar mają pełną gwarancję producenta.

Kiedy możemy spodziewać się nowego Jeepa Grand Cherokee 2021 w Europie?

Premiera na rynku w USA Jeepa Grand Cherokee została przewidziana na drugi kwartał 2021. Produkowany w Mack Plant w Detroit model będzie dostępny w 4 różnych opcjach: Laredo, Limited, Overland i Summit. Co więcej, produkcja nowej dwurzędowej wersji Grand Cherokee wraz z wersją elektryczną 4xe rozpocznie się w tej samej fabryce pod koniec roku.

Produkcja egzemplarzy na rynek Europejski zaplanowana jest na koniec 2021roku. Oczywiście na naszej stronie WWW, będziemy na bieżąco informować, kiedy nowy Jeep Grand Cherokee L trafi do Polski!