ZMIANY PODATKOWE W LEASINGU OPERACYJNYM

FacebookTwitterGoogle+

Ważna informacja dla zainteresowanych modelem Jeep Grand Cherokee

Ministerstwo Finansów w czerwcu zapowiedziało wprowadzenie zmian podatkowych w leasingu operacyjnym.
Niestety z punktu widzenia leasingobiorcy, zmiany nie idą w dobrym kierunku, nowe zasady (jeśli zostaną wprowadzone), będą oznaczać istotne pogorszenie warunków i korzyści podatkowych.

Jakie zmiany chce wprowadzić MF?
Przede wszystkim, jak zapowiada Minister Czerwińska „…chcemy zrównać limit odpisów amortyzacyjnych samochodów osobowych z kosztami ich leasingu operacyjnego…”.
Obecnie przedsiębiorca może odliczyć od dochodu ratę leasingową w pełnej wysokości. Według nowych zasad, ma zostać wprowadzony maksymalny limit amortyzacyjny 150 tys. PLN. Ponadto w przypadku „mieszanego” wykorzystywania samochodu do celów prywatnych i służbowych, możliwość zaliczenia wydatków w koszty ma zostać ograniczona do 75% ceny samochodu. Jeśli firma będzie chciała odliczać 100 proc. kosztów uzyskania przychodu, to będzie musiała prowadzić ścisłą ewidencję jazd – analogicznie jak tą, która jest obecnie sporządzana dla celów odliczenia VAT.

Zmiany te spowodują, że leasing operacyjny przestanie się w ogóle opłacać. Możliwość odliczenia kosztów leasingu samochodu, była jedną z nielicznych korzyści podatkowych jakie miał przedsiębiorca, wygląda na to że to już ostatnie chwile kiedy można z niej skorzystać. Zapowiadane zmiany to dopiero projekt, nie wiadomo czy i w jakiej formie zostaną wprowadzone ale planując zakup samochodu, warto wziąć pod uwagę konsekwencje finansowe nowych zmian. A te są znaczące, szczególnie w wypadku drogich samochodów, kosztujących powyżej 150 tyś. PLN. Jeśli zatem ktoś planuje zakup samochodu, radzę nie czekać do Nowego Roku. Koszty związane z zakupem i eksploatacją pojazdu na nowych zasadach będą znacznie wyższe, niż wyimaginowane korzyści wynikające z zakupu auta z tzw. „nowego rocznika”.

Założenie, że nowszy samochód „sprzeda się” za wyższą kwotę niż auto rok starsze jest tylko hipotezą, która może ale nie musi się sprawdzić. Wystarczy, że samochód będzie miał stłuczkę lub na rynku samochodów używanych zajdą niespodziewane zmiany i…nici z zakładanej ceny odsprzedaży. Natomiast nabyte prawa i korzyści podatkowe wynikające z zakupu na obecnych zasadach, to konkretna kwota, wymierna korzyść, której nowe prawo nie może już zmienić.