Brian Chuchua – legendarny kierowca Jeepa

Brian Chuchua to jedna z legend wyścigów terenowych. Urodzony 29 kwietnia 1937 roku w Bell w Kalifornii kierowca, organizator i promotor motorsportu przyczynił się bardzo do rozwoju wyścigów offroad. Przyjrzyjmy się bliżej sylwetce Briana Chuchua. Więcej »

Historia marki Dodge

Historia marki Dodge zaczyna się w roku 1900. Wtedy właśnie powstaje firma, założona przez dwójkę braci – Johna i Horace’a Dodge (The Dodge Brothers). Początkowo była znana jako Dodge Brothers Company i zajmowała się głównie sprzedażą używanych rowerów, ale w ciągu kilku lat stała się głównym dostawcą osi, silników i skrzyń biegów dla Forda. Marka założona przez braci Dodge dzięki niezwykłej pracowitości i rzetelności braci Dodge bardzo szybko zyskała sporą popularność wśród amerykańskich konsumentów, a Ford zaczął odnosić znaczące sukcesy handlowe.

Początki firmy braci Dodge

rower dodgeFirma rozpoczęła od produkcji podwozi i silników dla Ford Motor i Olds Motor Vehicle. Jednakze względu na stres i wymagania dynamicznie rozwijającego się Obserwując dynamiczny rozwój przemysłu samochodowego w USA oraz zachęceni sukcesem jaki odnieśli współpracując z Fordem, bracia postanowili rozpocząć pracę nad produkcję własnej linii samochodów pod własną marką. 14 listopada 1914 r. wprowadzili na rynek swój pierwszy samochód, model Old Betsy, który miał być pozbawiony większości wad znanych z modelu Ford T . Do końca roku zbudowano 249 pojazdów. Old Betsy był prawie dwukrotnie droższy od Forda T ale był też znacznie lepiej od niego wyposażony, co okazało się być strzałem w dziesiątkę. Zamówienia na nowy model znacznie przekraczały możliwości produkcyjne fabryki braci Dodge. W 1915r, Dodge Brothers wskoczył przebojem na trzecie miejsce wśród producentów samochodów, sprzedając 45 tys aut.  W 1916r. firma podpisała kontrakt z armią amerykańską na dostawę m.in. pojazdów zaopatrzenia, dzięki czemu firma umocniła się na pozycji jednego z  czołowych producentów w branży motoryzacyjnej.

Ważne wydarzenia w historii Dodge

1920-1940

Na początku 1920 r. Dodge produkował rocznie 104 000 sztuk pojazdów. Niestety sukces nie trwał długo. Obaj bracia Dodge zmarli na grypę, Horace 20 grudnia, a John 14 stycznia. Zarządzanie firmą przejęły żony braci Dodge. W 1921 r. firma zawarła umowę z Graham Brothers na budowę ciężarówek. Dzięki temu była w stanie zwiększyć moce produkcyjne do 600 jednostek sztuk dziennie.

Wkrótce wprowadziła na rynek motoryzacyjny swoje pierwsze coupe i poprawiła swój ranking, osiągając drugie miejsce w ogólnej sprzedaży aut w USA. W 1925r. Ale z nieznanych powodów żony założycieli sprzedały firmę konsorcjum w Nowym Jorku za rekordową wówczas sumę 146 milionów dolarów. W 1928 r. Dodge zajął 7 miejsce w ogólnej sprzedaży w USA, a następnie został przejęty przez Chrysler Corporation.

Od 1930 r. firma zaczęła koncentrować się na tworzeniu bardziej niezawodnych, bezpieczniejszych i wydajniejszych samochodów oraz wprowadziła pojazdy z przednim zawieszeniem ze sprężynami śrubowymi, bardzo cichą przekładnią zębatą, automatyczną regulacją akceleracji zapłonu i fabrycznie zabezpieczonymi korpusami. W ciągu następnych lat rozpoczęto produkcję silników ośmiocylindrowych. Wprowadzono na rynek izolowane gumowe mocowania nadwozia, szyby przednie typu V, uszczelnione reflektory przednie i dwukolorową farbę. Wszystkie te “wynalazki” były rewolucyjne w branży motoryzacyjnej tamtych czasów.

1940-1980

Rozwój firmy zahamował wybuch wojny. W 1940 roku Dodge miał roczną stopę produkcyjną wyprodukował 236 999 pojazdów. Jednak ze względu na zbliżającą się wojnę rząd nakazał wszystkim producentom samochodów, aby zajęli się produkcją wyłącznie pojazdów wojennych. W tym momencie firma wprowadziła sześciocylindrowe silniki o wyższych współczynnikach kompresji dla dodatkowego momentu obrotowego i mocy.

Po wojnie, w 1946r.  pierwszy cywilny model wyprodukowany pod marką Dodge to Power Wagon – protoplasta dzisiejszych pick-up’ów.

W 1950 r. Dodge wprowadził na rynek pierwsze coupe hardtop (‚twardy dach’). W pojazdach pojawiły się też nowe okna zwijane. Następnie przeszli do produkcji modelu Cabrio o nazwie Indianapolis 500, który ma ponad 701 replik innych producentów na całym świecie. Do 1957 r.

 

W 1960 r. Dodge zaczął produkować samochody typu muscle car i wprowadził wiele wysokiej klasy pojazdów o dużej mocy i bardzo wysokim momencie obrotowym. Do najsłynniejszych samochodów Dodge typu muscle car należą Dart 330 i oczywiście kultowy Charger. Marka Dodge zaczyna być kojarzona jako producent samochodów o sportowej charakterystyce.

 

W 1970 r. Dodge wprowadził do sprzedaży jeden z najbardziej kultowych modeli w historii motoryzacji Challenger. kontynuował swoją początkową misję, zmniejszając rozmiary samochodów rodzinnych i produkując wiele nowych modeli Charger i Challenger.

1980-2000+

Od początku lat 80-tych r. Dodge, na skutek kryzysu paliwowego skupił się na produkcji mniejszych, bardziej ekonomicznych pojazdów. Wprowadzono wiele nowych modeli o wyjątkowo atrakcyjnej stylistyce, w tym Daytona, Omni, Shadow, Lancer Shelby. i samochód koncepcyjny o nazwie Dodge Viper (obecnie jeden z najbardziej znanych pojazdów o wysokiej wydajności).

W latach 90 tych Dodge zasłynął z modelu Neon, kompaktowego sedana oferowanego w bardzo atrakcyjnej cenie 9990 USD. Nie zapomniano też o pojazdach wyczynowych wprowadzając do oferty wprowadzono Dodge’a Vipera z potężnym silnikiem V10 o pojemności 8 dm3.

W 2002r rozpoczęto sprzedaż pick-upa model RAM, który dziś (pod własną marką RAM), jest drugim najchętniej kupowanym autem w USA.

Dziś Dodge jest jednym z niewielu producentów samochodów na świecie, który koncentruje się na produkcji muscle carów takich jak Challenger, Charger czy  potężnych SUV-ów takich jak Durango.

Firma osiągnęła nowy poziom sukcesu i popularności. A to z pewnością jeszcze nie koniec…

Lego i inne klocki dla młodych fanów marek Jeep, Dodge i RAM

Klocki konstrukcyjne należą do najpopularniejszych zabawek na świecie. Bawią się nimi nie tylko dzieci, ale też  wielu dorosłych. Producenci klocków, dbając o swoich klientów, chętnie wprowadzają do sprzedaży zestawy oparte na licencjach. Bardzo często są to licencjonowane modele samochodów. Przyjrzyjmy się zatem kilku propozycjom klocków, które mogą być doskonałym prezentem dla młodszych i starszych  fanów amerykańskiej motoryzacji. Zapraszamy do przeczytania wpisu na naszym blogu. Więcej »

Your SUV is not a Jeep, my Jeep is NOT a SUV!

Termin SUV, czyli Sport Utility Vehicles oznacza sportowy samochód użytkowy. Określenie SUV po raz pierwszy pojawiło się w 1974, w katalogu Jeepa Cherokee pierwszej generacji. To właśnie marce Jeep zawdzięczamy tak popularny dziś segment aut. Bardzo często, mianem Jeep (albo po polsku „dżip”) określa się samochód terenowy, nawet jeśli jego możliwości terenowe są ograniczone i tylko wyglądem przypomina terenówkę. Zatem nie każdy SUV jest Jeepem i nie każdy nadaje się w teren, tak dobrze, jak Jeep. Co wyróżnia Jeepy od innych aut należących do kategorii SUV? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz we wpisie na naszym blogu. Więcej »